Trafik

Thursday 10 October 2013

Gegak Gempita & Dahsyatnya Ketika Berlaku Kiamat





"Apabila langit terbelah. dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya patuh. dan apabila bumi diratakan. dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong. dan patuh kepada Tuhannya dan semestinya patuh."  
al-Insyiqaq : 1-5



"Semua bencana yang menimpa bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah"
 Al-Hadid: 22



"Telah nampak kerosakan di darat and di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia; Allah mengkehendaki agar mereka merasakan sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar"
 Ar- Rum : 41


"Dan Kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya"
 Al- Hijr : 4


"Katakanlah (Muhammad), "Dialah yang berkuasa mengirimkan azab kepadamu, dari atas atau dari bawah kakimu,......perhatikanlah, bagaimana Kami menjelaskan berulang-ulang tanda- tanda (kekuasaan Kami) agar mereka memahami(nya) 
Al-an'am: 65


"Dan milik-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Semuanya hanya kepada-Nya tunduk" 
Ar-Rum :26


Ketika berlakunya kiamat, suasana sungguh dahsyat. Bumi akan bergegar dengan kuat, gunung-ganang akan hancur dan bintang-bintang akan gugur bertaburan. Keadaan yang amat dahsyat itu menyebabkan manusia berada dalam keadaan huru-hara, kebingungan dan tidak tahu apa yang hendak dibuat.

Firman Allah :
Maksudnya " Wahai sekelian manusia, bertaqwalah kepada tuhan kamu, sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat peristiwa-peristiwa yang mengerikan, tiap-tiap ibu lupa akan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugur anak yang dikandungannya, dan engkau akan melihat manusia mabuk, pada hal mereka sebenarnya tidak mabuk tetapi azab Allah amatlah berat lagi mengerikan.
(Surah Al-Haj : 1-2)

Dalam Al-Quran, gambaran tentang kiamat juga disebut sebagai berikut: 
  • Apabila langit terbelah dan bumi diratakan.
  • Apabila bintang-bintang jatuh berserakkan, lautan dijadikan meluap dan kuburan dibongkar.
  • Apabila matahari digulung, gunung-ganang dihancurkan, unta yang bunting ditinggalkan, binatang-binatang liar dikumpulkan, dan lautan dipanaskan.

Sumber Buku Teks KBSM Tingkatan 3

No comments:

Post a Comment