Trafik

Sunday 22 December 2013

Proses Pelaksanaan Al-Hisab


Allah SWT menjalankan proses Al-Hisab dengan penuh keadilan, proses Al-Hisab tersebut dijalankan seperti berikut :

1. Allah SWT akan menghitung semua amalan yang dilakukan oleh manusia samada kecil atau besar, dan tidak ada sesuatu yang dapat disembunyikan daripada perhitungan Allah SWT.

Firman Alllah SWT bermaksud:
Dan diletakkan buku amalan, lalu engkau lihat orang yang berdosa merasa takut dengan catitan di dalamnya lalu mereka mengeluh dengan berkata" Aduhai malangnya kami, buku apakah ini?, tidak ditinggalkan perkara yang kecil dan besar melainkan dihitung semuanya". Mereka dapati apa yang telah dilakukan semuanya di hadapan mereka. Dan tuhanmu tidak menzalimi sesiapa pun.
Surah Al-Kahfi 49

2. Semua amalan yang dilakukan akan ditayangkan semula pada hari akhirat kecuali dosa yang telah diampunkan oleh Allah SWT.

3. Setiap manusia akan diberikan buku catatan amalan yang ditulis oleh malaikat Rakib dan Atid sebagai bukti terhadap amalan baik ataupun jahat.

4. Terdapat orang yang dihisab dengan cara yang mudah dan terdapat orang yang dihisab dengan cara yang susah.

5 Orang mukmin yang menyembunyikan keaiban saudaranya di dunia, Allah SWT akan menyembunyikan keaibannya di akhirat.

Setiap muslim hendaklah menjauhkan diri daripada melakukan dosa. Kemajuan teknologi manusia dapat merakam segala peristiwa kecil dan besar dalam bentuk audio dan video, namun Allah SWT lebih berkuasa merakam amalan kita di dunia untuk dipamerkan di akhirat.






No comments:

Post a Comment